Kippari-lehti tykästyi MAXiin

MAX 78 selvästikin hämmästytti myös Kipparilehden kaiken kokeneen testiryhmän sekä rannalla, että vaahtopäiden seassa.

Lue artikkeli tästä

”Harvoin pääsee testaamaan venettä, jossa metriluokan aallokko tuntuu hiljaiselta tasangolta”. ”Aallokon voittaja.”

”Katamaraani kulkee kuin kiskoilla kahvat pohjassakin. Suunnittelussa on pyritty mahdollisimman keveään, hieman takapainoiseen kulkuasentoon, millä on epäilemättä positiivinen vaikutus niin nopeuteen kuin tasapainoisuuteen.” ”Toisin kuin monissa kilpailijoissa, ponttonien alaosat ovat hyvin terävät – V-kulma on perässä 26 astetta ja jyrkkenee voimakkaasti keulaa kohti.”

”Kuljettaja tunteen itsensä melkein matkustajaksi, kun aktiivista trimmaamista ja ratin kääntelyä ei tarvita haastavissakaan oloissa.”

”Kulku on eleetöntä ja erinomaisen pehmeää.”

”Huomio kiinnittyy matkanteon absurdiin hiljaisuuteen.”

”Kansitilojen kunkku.” ”Iso katamaraani loistaa kansitiloillaan.” Kantavuudesta ei varmasti rahtivenekäyttö jää kiinni. ”Liikkuminen sujuu kompastelematta, koska missään kohtaa kantta ei ole porrastuksia.” Modulaarista ajattelua voi tervehtiä ilolla. Modulaariset kansitilat palvelevat sekä rahti- että huvikäyttöä.”

”Kalusteiden kiinnitysratkaisut palvelevat monikäyttöisyyttä. Kun terassi halutaan muuttaa rahtitilaksi, istuinlaatikot irroitetaan sormiruuveilla kiskostaan.”

”Kulku veneeseen on helpointa sivuilta laitaporttien kautta. Jos kuitenkin ollaan sellaisessa paikassa, missä kulku onnistuu vain keulasta, niin silloin hyödynnetään keulramppia. Katamaraanissa se on luonnollinen ja toimiva vakioratkaisu, kun keula on valmiiksi miltei yhtä leveä kuin perä.”

Kipparilehti 12/2023